Joga – tai ne tik kūno lankstumas, bet ir širdies, proto bei dvasios lankstumas. Nors šiuolaikiniame pasaulyje ji dažnai suvokiama kaip fizinė praktika, savo šaknimis joga yra gilus savęs pažinimo mokslas.
Kaip rašo Patañjalio Jogos Sūtrose (I.2):
„Yogaś citta-vṛtti-nirodhaḥ.“
– „Joga – tai proto svyravimų sustabdymas.“
Šis mokymas kviečia mus nurimti, kad galėtume pamatyti, kas iš tiesų esame.
Kai mūsų vidus tampa ramus, šviesa, visada buvusi mūsų širdyje, pradeda šviesti.
Swami Sivananda sakė:
„Joga – tai gyvenimo menas. Ji moko, kaip valdyti kūną, protą ir sielą, kaip gyventi darniai, taikiai ir su meile.“
Pirmasis šio kelio žingsnis – Yama, penkios universalios etinės gairės, kurios padeda užmegzti darnų santykį su pasauliu. Tai tarsi šaknys, iš kurių išauga visa dvasinė praktika.
Be jų, net ir gražiausios asanos tėra tuščias apvalkalas.
YAMA – santykio su pasauliu menas
Patañjalio aprašo Yamas kaip „maha-vrata“ – „didžiuosius įžadus“, kurie galioja visur, visiems ir visada. (Yoga Sūtra II.31)
Tai ne religiniai įsakymai, o subtilūs sąmonės principai, kurie atveria kelią į vidinę taiką.
„Kai širdis švelni, protas skaidrus, o veiksmai kilnūs – tai ir yra joga.“
– Paramahansa Yogananda
1. Ahimsa – neprievarta, švelnumas gyvenimui
Ahimsa – pirmoji ir svarbiausia Yama. Ji reiškia meilę visoms gyvoms būtybėms.
Tai ne tik fizinio smurto vengimas, bet ir švelnumas mintyse, žodžiuose, santykyje su savimi.
Yoga Sūtra II.35 sako:
„Kai žmogus tvirtai įsitvirtina neprievartoje, aplink jį išnyksta priešiškumas.“
Swami Sivananda mokė:
„Ahimsa – tai ne tik neveikimas, bet aktyvi meilė. Neužtenka neskriausti – reikia sąmoningai skleisti gėrį.“
Paramahansa Yogananda priduria:
„Neprievarta prasideda nuo širdies, nuo minčių. Kai išmoksti nepykti mintyse, pasaulis aplink tave keičiasi.“
Kaip praktikuoti:
– Nevertink savęs ir kitų.
– Kalbėk švelniai, net kai nesutinki.
– Rinkis maistą, kuris palaiko gyvybę, o ne ją žaloja.
– Mylėk save – nes neprievarta prasideda nuo vidaus.
2. Satya – tiesa ir vidinis skaidrumas
Satya reiškia gyventi tiesoje – ne tik sakyti tiesą, bet ir būti autentišku, gyventi pagal savo vidinį balsą.
Tai drąsa būti savimi, net kai pasaulis ragina dėvėti kaukes.
Yoga Sūtra II.36 moko:
„Kai žmogus įsitvirtina tiesoje, jo žodžiai įgauna galios ir išsipildo.“
Swami Sivananda rašė:
„Tiesa – tai Dievo veidas. Kai meluoji, atsisuki nuo Jo.“
Yogananda sakė:
„Tiesa nėra žodžiuose – ji širdyje. Būk nuoširdus savo ketinimuose, net jei darai klaidų – ir jos taps tavo mokytojomis.“
Kaip praktikuoti:
– Sakyk tai, kas teisinga, bet nežeidžia.
– Nebūk kietas, kai sakai tiesą – sakyk ją su meile.
– Leisk savo darbams kalbėti už tave.
3. Asteya – nevogimas, pasitikėjimas gyvenimu
Asteya reiškia neimti to, kas tau nepriklauso. Bet ši Yama apima kur kas daugiau – ji moko nepasiglemžti nei kitų laiko, nei energijos, nei idėjų.
Kai trokštame to, ko neturime, prarandame dėkingumo jausmą.
Yoga Sūtra II.37 teigia:
„Kai žmogus tvirtai įsitvirtina nevogime, pas jį savaime ateina viskas, ko reikia.“
Swami Sivananda rašė:
„Kai protas laisvas nuo godumo, širdis tampa pilna. Asteya – tai dvasinė pilnatvė, kuri gimsta iš pasitenkinimo.“
Yogananda sakė:
„Nevogti – reiškia ne tik nedaryti žalos kitiems, bet ir pasitikėti, kad Dievas duos tau tai, kas skirta.“
Kaip praktikuoti:
– Nešvaistyk kitų dėmesio ar energijos.
– Nelygink savo kelio su kitų – tavo kelias unikalus.
– Kasdien dėkok už tai, ką turi – dėkingumas užpildo visas „trūkumo“ vietas.
4. Brahmacharya – energijos išmintis
Žodis brahma reiškia „dieviškumas“, o charya – „gyvenimo būdas“. Tad Brahmacharya reiškia gyventi taip, kad tavo energija tarnautų dvasiniam augimui.
Swami Sivananda aiškino:
„Brahmacharya nėra susilaikymas – tai dvasinės jėgos sublimacija. Kai troškimai nurimsta, energija virsta šviesa.“
Paramahansa Yogananda rašė:
„Tikroji Brahmacharya – tai meilės, ne aistros būsena. Kai meilė nukreipta į Dievą, ji išlaisvina.“
Yoga Sūtra II.38 teigia:
„Kai žmogus įsitvirtina Brahmacharyoje, jis įgyja didžiulę gyvybinę jėgą.“
Kaip praktikuoti:
– Būk dėmesingas, kur nukreipi savo dėmesį ir troškimus.
– Rinkis tai, kas tave pakelia, o ne išeikvoja.
– Praktikuok vidinį švelnumą vietoje impulsyvumo.
– Laikyk energiją šventa – tiek kūno, tiek žodžių, tiek minčių.
5. Aparigraha – neprisirišimas, laisvė nuo godumo
Aparigraha – tai gebėjimas paleisti ir pasitikėti gyvenimo tėkme.
Kai nustojame laikytis daiktų, santykių ar senų istorijų, atsiveria vieta naujam kvėpavimui.
Yoga Sūtra II.39 sako:
„Kai žmogus laisvas nuo prisirišimo, jis pažįsta savo buvusius ir būsimus gyvenimus.“
Swami Sivananda rašė:
„Prisirišimas – tai grandinė, net jei ji auksinė. Tik paleisdamas žmogus patiria ramybę.“
Yogananda mokė:
„Kai paleidi norą turėti, tampi turtingas širdimi. Tik tuomet Dievas gali įeiti, nes širdis tuščia – bet pilna meilės.“
Kaip praktikuoti:
– Paleisk tai, ko nebegali pakeisti.
– Dovanok nesižvalgydamas atgal.
– Rūpinkis, bet nepriklausyk.
– Mokykis džiaugtis be nuosavybės jausmo.
Yamos šiandien
Šiandien, kai pasaulis verčia bėgti, Yamos tampa švyturiu, kuris rodo kryptį.
Ahimsa primena švelnumą.
Satya – autentiškumą.
Asteya – pasitikėjimą.
Brahmacharya – išmintingą energijos naudojimą.
Aparigraha – laisvę paleisti.
Swami Sivananda sakė:
„Šios penkios Yamos – tarsi penki pirštai, kurie kartu sukuria ranką, galinčią apkabinti visą pasaulį.“
Kai šie principai tampa mūsų kasdienybės dalimi, joga išlieka ne tik ant kilimėlio, bet ir kiekviename žingsnyje.
Pabaigai
Yamos – tai meilės, pagarbos ir sąmoningumo pamokos.
Tai pirmasis žingsnis link tikrosios laisvės – laisvės nuo baimės, nuo kaltės, nuo proto triukšmo.
„Kai širdis tyra, viskas tampa joga.“
– Patañjalio


